Time flies - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Inge en Laura - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Inge en Laura - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Laura

27 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo allemaal,

De tweede week zit er alweer bijna op, wat gaat de tijd toch snel!

Afgelopen vrijdag hebben we een dagje vrij gehad. ’s Middags lekker van het warme zonnetje genoten. Om 5 uur zijn we met z’n alle naar Walmer vertrokken voor de townshiptour. Onze auto parkeerde we bij een politiestation, omdat dit het veiligste was. Daarna zijn we met Prof en Junayne door de township gelopen. Het is zo anders dan in Nederland.. Er lopen heel veel mensen op straat en je merkt gewoon dat het één grote gemeenschap is en saamhorigheid. Het is erg lastig om te beschrijven hoe zo’n township er nou uit ziet. Je moet dit echt zelf ervaren. Na een tijdje lopen, waren we beland op het hoogste punt van de township. Je kon hier over alle huizen heen kijken, en je zag dan ook goed het verschil tussen de betere huizen en de slechtere huizen. Erg indrukwekkend om te zien. Terwijl we door de straten liepen, volgden er een heel aantal kindjes ons. Zij waren erg ver van hun huis. In Nederland zou dit veel te gevaarlijk zijn, hier lijken de kindjes dit wel gewend om te doen. Na een tijdje wandelen stelde Prof voor om eens bij een huisje binnen te gaan kijken. Dit leek ons erg speciaal en we waren dan ook erg nieuwsgierig. Toen we binnen kwamen stonden de mensen meteen hun plaats af voor ons, zodat wij allemaal konden gaan zitten. Het huis zag er van binnen veel mooier uit dan van buiten. Dit hadden we echt niet verwacht. Voor ons was het wederom een warm welkom. De mensen zijn allemaal erg gastvrij en zo gelukkig met elkaar. Zo anders dan in Nederland.. Vervolgens zijn we verder gelopen naar Prof’s huis. Bij aankomst stond een hele groep ons al op te wachten. We hebben een hele mooie Afrikaanse dansvoorstelling gezien. Wauw! Iedereen had voor het eerst écht het gevoel dat we in Zuid-Afrika waren. Daarna hebben we lekker gegeten: ‘millipap’ (maispap), beef, kip, worteltjes en boontjes. Het leuke hiervan is dat alles uit de township zelf komt. Dus de kippetjes die overdag nog vrolijk rondliepen, hebben wij ’s avonds opgegeten. Als laatste hebben we deze avond nog een bezoek gebracht aan een Jazzbar in de township. De lokale bewoners vonden het erg leuk om ons te zien. Iedereen wilde dan ook met ons dansen en iedereen wilde onze vrienden zijn. Helaas waren er veel al erg dronken, en werd het vervelend. Ik geloof dat we op deze avond wel 100 keer op de foto hebben gestaan. Maar… vooral blijven lachen! Toen ze iets te handtastelijk werden, was het leuke er al snel vanaf. We zijn naar huis gegaan.

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan om een dansworkshop te volgen aan het strand. Het was erg warm dus we hebben ook flink gezweet. Helaas was de dag niet zo gelopen zoals het hoorde. Na een paar minuten viel de stroom uit. Er werd ons verteld dat dit gebruikelijk was. Eén keer in de zoveel tijd schakelen ze in verschillende wijken de stroom uit, om stroom te besparen. Net op het verkeerde moment dus.. Maar uiteindelijk was het een geslaagde ochtend, en heeft iedereen veel plezier gehad!
Onderweg naar huis merkten we op dat de zee erg rood was. Er werd ons verteld dat dit ‘red tie’ genoemd word. Het is erg zeldzaam en het komt bijna nooit voor dat het er zo uit ziet. Door een bepaalde stroming in de zee en een alg word het veroorzaakt. Apart om te zien!

Zondag zijn we vertrokken naar Addo Elephant park. Na ongeveer 1 uur rijden zijn we daar aangekomen. Wij (Laura, Lisa en ik) zaten bij Martijn in de auto (de oprichter van Khaya volunteers). De rest zat in een busje met Lusi (onze chauffeur). Martijn wist veel te vertellen over het park en de omgeving. Gelukkig hadden we alle ruimte om foto’s te maken en uit de auto te hangen. Al vrij snel stopten we om van een spekboom te proeven. Veel dieren eten dit, omdat er veel zuurstof in de plant zit. Voordat we aan onze safari begonnen hadden we een boekje gekregen om aan te strepen welke dieren we gespot hebben. Dit boekje is aardig vol gekomen! Als eerste hebben we olifanten gezien. Ze staken recht voor ons de weg over. Erg mooi om te zien! Ook hebben we 2 leeuwen gezien en veel andere verschillende dieren. Het komt bijna nooit voor dat er leeuwen gezien worden, en soms moeten mensen wel uren rijden om olifanten te spotten. Wat een geluk hebben we gehad! ’s Middags hebben we midden in het park een lekkere braai gehad. Genieten! Ook hebben we deze dag nog een kudu recht voor onze auto door zien springen. Het is echt gaaf om deze dieren zo in het wild te zien.

Maandag was het weer tijd voor stage. We vertrokken iets later omdat onze auto kapot was. In Nederland ben je gewend om te verantwoorden waarom je te laat bent, op onze crèche merkten ze het niet eens. Toen we binnen kwamen zijn we puzzeltjes met de kinderen gaan doen. In de pauze is het echt niet normaal wat de kindjes eten: chips, lolly’s, cola, brood, etc. We hebben in de afgelopen weken maar 2x een kindje fruit zien eten. De kindjes krijgen dit ongezonde eten mee van thuis, omdat dit goedkoop is. Ook delen de kindjes echt álles. Om de beurt van een lolly likken en samen één appel delen. Sommige kindjes krijgen dus ook echt bijna niks mee. Sneu om te zien. ’s Middags hebben we met de kinderen nog verschillende Afrikaanse liedjes gezongen en dansjes gedaan. Dit was erg leuk om te zien.

Ook dinsdag en woensdag zijn we naar stage gegaan. Op onze crèche hebben ze een vaste planning, waardoor elke dag er ongeveer hetzelfde uitziet. De ene dag houden ze zich er wel aan, de andere dag niet. In deze dagen hebben we verschillende dingen gedaan met de kindjes. Kleurplaten gemaakt over hygiëne, de vogeltjesdans gedaan, hoofd schouders knie en teen, met ballonnen gespeeld en nog veel andere dingen. Erg leuk allemaal! Ook de kinderen zijn erg enthousiast, en je bouwt echt een band met ze op. Wat moeilijk om te zien is, is dat de kinderen soms geslagen worden. Gelukkig is de lerares op onze groep er fel op tegen.

Dinsdagavond zijn we nog met de hele groep naar Barney’s gegaan. Hier was een karaokeavond. Het was wel weer even wennen om veel blanken te zien. Het was een gezellige avond! Het was wel wennen om hier een taxi te pakken, je weet echt niet welke hier betrouwbaar zijn en welke niet. Uiteindelijk zijn we veilig thuis gekomen.

Het was weer een erg drukke, maar vooral ook leuke week. Wij hebben er erg van genoten! Op naar de volgende..

Groetjes Inge en Laura

• 28 November 2014 - 14:58

Oma Raijmakers:

hallo Inge en Laura
    wat een belevenissen allemaal het lijkt meer op vakantie dan op werk.
    maar wel heel leuk.
    wat een mazzel dat jullie al zoveel verschillende dieren hebben gezien.

leren jullie die kindertjes ook nog iets b.v. iets wat ook echt Nederlands is?
    veel plezier nog met je werk en groetjes Oma Raijmakers

• 28 November 2014 - 22:53

Connie Groen:

hoi Laura en de rest jullie hebben al veel gezien en gedaan. Leuk dat we zo op de hoogte blijven. Nog heel veel plezier en zie uit naar het volgende verslag. Houdoe war Gr Fam groen

• 29 November 2014 - 12:55

Eva Van Den Berk:

hoi Laura
    ik heb de foto's gezien,wat is het mooi in Zuid-Afrika!
    heb je het een beetje naar je zin met je vriendinnen???
    het lijkt me heel leuk in Zuid-Afrika en volgens mij is het dat ook!
    nog veel plezier en tot kijk

Gr. Eva en natuurlijk ook van Bas, Krissie, Sanne, Angela en Twan

• 30 November 2014 - 18:32

MarJa Van Boxtel:

Hoi Inge en Laura
    Het is heel leuk om jullie verhalen te lezen en de foto s te bekijken
    Zo kunnen we ook een beetje mee genieten
    Heel veel groetjes
    Libert en Marja

• 02 December 2014 - 23:06

Jan En Joke Vogels:

Hoi Inge en Laura wij wensen jullie nog hele leerzame en gezellige weken toe.

Liefs Joke en jan

• 03 December 2014 - 14:17

Renée Van Rossum:

Hoi Laura,

Wat leuk om te lezen dat je zoveel leuke en mooie dingen meemaakt en ziet daar! Als ik jouw verhalen lees krijg ik alleen maar nog meer zin om ook te gaan! Geniet nog van je tijd daar en onthoud al het leuks maar voor mij ;)

Liefs,

Renée