De laatste week op de crèche - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Inge en Laura - WaarBenJij.nu De laatste week op de crèche - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Inge en Laura - WaarBenJij.nu

De laatste week op de crèche

Door: Laura en Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge en Laura

05 December 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hoi allemaal!

Allereerst willen we eventjes kwijt dat we jullie berichtjes super leuk vinden. Zo weten tenminste dat we het niet voor niks schrijven, haha. We kijken uit naar meer!

Donderdag vertrokken we rond 11:00 uur naar Nature's Valley. Dit was een plaatsje waar veel hippies rondlopen, dat ongeveer 2 a 3 uur rijden was van Port-Elizabeth. Op de heenweg kwamen we langs een grote brug, dit was erg indrukwekkend om te zien, het was namelijk een brug waar veel mensen vanaf springen omdat ze een einde aan hun leven willen maken, er zijn er al ongeveer 80 vanaf gesprongen. Naast de brug stond er 'Jesus loves you'. Wat was dit bizar om te zien zeg...
Toen we eenmaal waren gesetteld en onze spulletjes hadden uitgestald in het houten hutje, inclusief spinnen en andere insecten, voor de komende dagen, gingen we naar het strand. Bij dit strand waren er veel bergen, rotsen en natuur. Dit was echt super mooi om te zien, zo zien we ook nog eens iets van de natuur, in plaats van alleen de stad en de township. Wij zijn bij dit strand een rots opgeklommen en hadden echt een super mooi uitzicht. Ook zagen we zelfs nog een walvis in de verte. Eenmaal weer beneden aangekomen zijn we weer naar de hippieplek gegaan. Hier hadden we een lekkere braai gehad, deze dag stond Potjiekos op het menu, typisch Zuid-Afrikaans. Vrijdag, de tweede dag, zijn we een dagje naar het strand geweest, lekker een dagje bijkomen. Hier hadden we twee dolfijnen gezien die omhoog sprongen uit het water, gaaf om te zien! Ook deze dag hadden we een lekkere braai gehad bij het kampvuur. Zaterdag, alweer de laatste dag van het Natures Valley weekendje zijn we vroeg in de ochtend vertrokken om naar een waterval te kijken. Ook dit was erg mooi om te zien! Al met al een super leuk weekend gehad waarin we veel hebben gezien.

Zaterdag is Inge nog met een paar andere meiden naar een Gay Parade geweest. Ja zeker, die hebben ze in Zuid-Afrika ook! Het was erg leuk om mee te maken, want we wisten totaal niet wat we moesten verwachten. Uiteindelijk was het goed te vergelijken met de Nederlandse Gay Parade. 's Avonds hebben we lekker gegeten met een aantal meiden, en daarna geprobeerd om de film Madagascar te kijken. Dit was niet echt gelukt, want onze oogjes gingen al vroeg dicht..

Afgelopen zondag konden we lekker uitslapen. Helaas.. Voor ons is dit maximaal 9 uur in de ochtend en voor jullie in Nederland 8 uur. Wanneer we wakker worden, zweten we uit ons bed. Echt een pretje! In de middag zijn we naar een marktje gegaan op loopafstand. Hier hebben de meeste een souvenirtje gekocht. We hebben dan ook flink geoefend met afdingen. Een aantal meiden, inclusief wijzelf, hebben een mooi schilderijtje gekocht, onder andere gemaakt van Coca-Cola blikjes. Het was nog een hele klus om voor iedereen schilderijtje te vinden naar zijn smaak. Eén verkoper heeft een aantal schilderijtjes een paar straten verderop gehaald, en de schilder heeft voor Inge zelfs het schilderijtje nog aangepast (ze vond een andere boom mooi, in plaats van een palmboom). 's Avonds zijn we nog met een aantal meiden uit eten geweest. Het was erg gezellig, lekker en vooral goedkoop! Dit was weer eens wat anders dan elke dag yoghurt en dezelfde maaltijden eten..

Maandag ging onze laatste week in op de crèche. We hadden voor deze dag weer een aantal activiteiten op de planning staan en zijn met de kindjes naar buiten gegaan om verschillende activiteiten te doen met ballonnen. Zo moesten bijvoorbeeld twee kindjes een ballon tussen hun buik houden en ondertussen een parcours afleggen. De kindjes vonden dit erg leuk om te doen, maar ze zijn hier wel erg snel afgeleid. Je moet dus vaak met iets nieuws komen, wil je de kinderen vermaken. Uiteindelijk hebben we kindjes ieder een eigen ballon gegeven. Hier hebben ze zich erg goed mee vermaakt. Zo erg zelfs, dat ze tijdens het eten de ballonnen met geen mogelijkheid wilden afgeven.

Wat we ook hebben gemerkt, is dat de kinderen hier erg veel discipline nodig hebben en dat ze op een andere manier moeten worden aangepakt dan in Nederland. Zo is er bijvoorbeeld een kindje op stage, wat soms erg agressief kan zijn. Hij slaat dan een van ons, of knijpt ons. Het kindje voor straf in de hoek zetten of hem erop aanspreken, werkt niet. Wanneer je dit doet, begint een kind vaak nep te huilen of werkt het juist averechts. Een leraar hier in Zuid-Afrika, zou het bijvoorbeeld oplossen door het kind hardhandig vast te pakken, of zelfs te slaan. Maar dit gaat ons te ver, en het is daarom soms ook lastig voor ons om hiermee om te gaan.

Dinsdag zijn we onze dag op stage begonnen met het maken van stappenplannen over het onderwerp hygiëne. Deze sluiten aan bij de kleurplaten die we voorheen met ze gemaakt hebben. We hadden bij deze stappenplannen verschillende onderwerpen: toilet, douchen, niezen,…
De kindjes moesten dus de plaatjes op de goede volgorde leggen. Dit ging verrassend goed! De meeste kindjes wisten de plaatjes in de goede volgorde te leggen en wisten ook echt waar we het over hadden. Of ze het ook echt op deze manier doen, dat is de vraag.. Vaak weten de kindjes wel hoe ze moeten tandenpoetsen, maar doen ze het nooit. Sommige kindjes hebben ook erg veel gaatjes in hun tanden. Een aantal kinderen wisten totaal niet waar we het over hadden. Wanneer ze de plaatjes op de goede volgorde moesten leggen, doen ze als eerste handen wassen, daarna toilet doorspoelen, vervolgens je billen afvegen en als laatste poepen of plassen. Niet echt een logische volgorde dus..
's Middags hebben we nog een liedje met hun namen gedaan. Dit was ook makkelijk voor ons, omdat we sommige namen nog steeds niet kennen, haha. De kinderen hebben ervan genoten, want een paar uur later zongen ze het liedje nog steeds.

Woensdag hebben we besloten om de kindjes te gaan schminken. We hadden eerst bedacht om één groepje te schminken, en de andere groepjes te laten knutselen. Dit idee was al gauw van de baan.. Wat een chaos! Ieder kindje wilde erg graag geschminkt worden. We zijn hier bijna de hele ochtend mee bezig geweest, maar wat was het leuk om te doen! De meisjes werden een vlinder, en de jongens werden een leeuw, piraat of kregen een Zuid-Afrikaanse vlag. Het is vooral leuk om al die leuke gekleurde gezichtjes te zien. Zelfs de allerkleinste werden geschminkt..
's Middags was het één groot feest. Een organisatie kwam kerstcadeautjes brengen. In eerste instantie zou je denken: leuk! Maar wij vonden het nogal vreemd om te zien. De kindjes hebben eerst geduldig en muisstil op hun cadeautjes zitten wachten, totdat de organisatie binnen kwam en 6 kindjes een cadeau in hun hand geduwd kregen. De kinderen moesten met de hele groep op de foto en de cadeautjes laten zien. Vervolgens werden de cadeautjes weer afgepakt en vertrok de organisatie weer. Er werd niet aan de kindjes verteld wat er gebeurde. Ze hebben hierna nog ongeveer een kwartier zitten wachten, totdat ze naar een ander lokaaltje vertrokken. Hier lagen cadeautjes klaar, die ze écht zouden krijgen. Ieder kind kreeg een snoepzakje (goed voor de tanden), een speeltje en nieuwe kleertjes.
De kindjes waren uiteindelijk wel erg blij met de cadeautjes, en dat is het belangrijkste!

Donderdag was onze laatste dag alweer op de crèche. Helaas waren er niet zo veel kindjes in vergelijking met de andere dagen. We hebben deze dag met de kindjes vlindertjes gemaakt, van gekleurd papier en wc-rolletjes. Ze vonden het erg leuk om te doen, het resultaat was dan ook erg leuk! Naar ons idee wisten de kinderen wel dat het onze laatste dag was, want tijdens de activiteiten kwamen ze ons continu knuffelen. Toen de kindjes buiten aan het spelen waren, kregen we plotseling een cadeautje van de leiding van de crèche. Dit hadden we echt niet verwacht. Echt heel erg lief! We hebben hierna met de kindjes die er waren, nog een groepsfoto gemaakt. Natuurlijk hadden wij voor de kindjes ook een verrassing meegenomen: Twister en een spel om Engelse woordjes te leren. We hebben het jongste kind en het oudste kind de cadeautjes laten uitpakken. Onze lerares was nog het meest enthousiast. Ze stond bijna te springen toen ze de twister uit de verpakking zag komen. Ook hebben we ieder kind nog een ballon gegeven. Hier krijgen ze maar geen genoeg van.. Voordat we naar huis gingen hebben we sommige kindjes nog een 'high-five' gegeven of geknuffeld, de anderen lagen al te slapen. Onze tijd op de crèche is van korte duur geweest, maar we gaan de kindjes toch wel missen..

Morgen zullen we een safaripark gaan bezoeken, en een poging wagen om te sandboarden (surfen op zand). Vanaf volgende week zullen we bezig zijn met de kindervakantieweek. Hier kijken we ook weer erg naar uit!

Groetjes Laura en Inge

• 05 December 2014 - 18:38

Vera:

Tjongejonge, wat ben ik toch jaloers!
    Is het al tijd dat ik ook van de Afrikaanse sfeer mag komen proeven?

Eerst lekker het weekend vieren met nog een beetje Sinterklaasavond?
    Dan vol goede moed op naar de vakantiewerken!!

Tot over 2 weken!!!

• 05 December 2014 - 18:50

Connie:

volgens mij de tijd van jullie leven veel zien en veel ondernemen . Geniet ernog maar van want voor je het weet zit je thuis aan de kerst tafel.

• 05 December 2014 - 22:12

Wiesje:

Leuk om te lezen lieve Lau!! Fijn dat jehet zo naar je zin hebt. Veel liefs!!

• 06 December 2014 - 23:26

Kirsty:

Hey vriend/inge,
    Wat leuk om je reisverslagen te lezen. Zo te horen gaat alles goed.
    Wat een hoop avontuur. Klinkt erg leuk allemaal daar en ook leuke activiteiten met de kinderen.
    De tijd gaat snel voorbij. Zet hem op en geniet er nog even van. Ik blijf je volgen.
    veel liefs je ex-collega

• 07 December 2014 - 12:55

Anke:

Wat een verhaal, ik moet er nog even goed voor gaan zitten om het helemaal te lezen, maar fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! En wat een super gave foto's van al die kids met ballonnen! Geniet er nog maar even van, want voor je het weet zit het er alweer op.
    Liefs, Anke

• 07 December 2014 - 14:31

Oma Raijmakers:

hoi Inge en laura

je was even bezig om dit allemaal te lezen met die klein lettertjes.
    jullie beleven nog al wat en je hebt al veel gezien.
    inge leuk om je even te zien met sinterklaasavond bij je moeder.
    het eten was lekker met lekkere toetjes na.
    gisteren bij Ben was het ook leuk. het leek meer op Kerst dan op Sint.
    een grote tafel buiten om van alles op te bakken.

drie grote vuurkorven en verlichting.
    dit heb je dus gemist. maar ik denk dat je waar je nu bent ook niet had willen missen.
    groetjes en liefs Oma Raijmakers

• 07 December 2014 - 21:33

Angelique:

hoi dames,

Onvergetelijk wat jullie allemaal meemaken! Zo kom je er wel achter dat er totaal andere culturen zijn dan dat wij hier gewend zijn. Geniet er nog maar van.
    Groetjes uit ons koude kikkerlandje